Symultaniczno – sekwencyjna nauka czytania®
Symultaniczno- sekwencyjna nauka czytania jest jednym z elementów terapeutycznych Metody Krakowskiej, opiera się na najnowszych badaniach neuropsychologicznych, a także na wieloletniej
praktyce terapeutycznej prof. Jagody Cieszyńskiej.
Głównym założeniem tej metody jest nauka czytania sylabami. Podczas zajęć dzieci poznają sylaby, którym nadawane jest znaczenie, dzięki czemu proces zapamiętania materiału staje się łatwiejszy.
W czasie nauki czytania dziecko wykorzystuje dwie półkule mózgowe (mechanizmy symultaniczne –prawa półkula oraz sekwencyjne- lewa półkula).
System tej metody oparty jest na trzech etapach przez które należy przejść z dzieckiem tj.: powtarzanie, rozumienie ( różnicowanie), nazywanie sylab (czytanie).
W związku z zastosowaniem przejrzystego i zróżnicowanego materiału do pracy z dzieckiem metoda ta pozwala również na rozwijanie umiejętności analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej, koncentracji uwagi czy umiejętności logicznego myślenia.
Metoda ta stymuluje ogólny rozwój dziecka, rozwija funkcje językowe i komunikacyjne. Zapewnia ona holistyczne podejście do rozwoju dziecka -wyjaśnia Monika Gryga, pedagog specjalny, socjoterapeuta oraz terapeuta pedagogiczny.
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną polecana jest dzieciom:
-w normie rozwojowej,
-z obniżonym poziomem sprawności intelektualnej,
-zespołem Aspergera,
-zespołem Downa,
-alalią,
-afazją dziecięcą,
-niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy,
-porażeniem mózgowym.
Pojedyncze zajęcia trwają: 60 min
Zajęcia indywidualne kosztują 130zł
Zajęcia w grupach (minimalnie 3 dzieci, maksymalnie 4 dzieci) kosztują 80 zł
Długość terapii uzależniona jest od indywidualnych umiejętności dziecka.
Metoda ta stymuluje ogólny rozwój dziecka, naukę poprawnego mówienia i czytania, umiejętności matematyczne, sprawność manualną (w tym grafomotorykę) oraz koncentrację uwagi. Oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze w tej metodzie mają na celu rozwijanie mocnych stron dziecka i wspieranie tych słabych.
Na pierwszą wizytę warto, aby rodzic zabrał ze sobą dokumentację medyczną i psychologiczną dziecka (jeśli taką posiada).